„Koliko košta jedan ljudski život?“
Ne samo kao organizacija koja profesionalno zastupa profesionalni razvoj i adekvatno vrednovanje rada cijene rada profesionalnih vozača autobusa, već i kao ljudi, šokirani smo epilogom opće klime neprofesionalizma koja je na kraju uzela za danak najveću moguću žrtvu, a to je jedan mladi život, da bi se svi još jednom uzbunili i osvijestili što je sve zakazalo da se jedan autobus nađe u rukama nekoga tko nije iskustvom i specifičnim znanjem obučen za istu vožnju, ili poduzeća koje nije investiralo u sustavnu kvalitetu sigurnog prijevoza ljudi.
Sindikat prometa i veza Hrvatske poziva sve nadležne inspekcije da hitno postupe sukladno zakonu i da se angažiraju na sustavnom prevenciji ovakvih nesreća. Pozivamo i sve aktere u društvu i političkom životu da utječu na primjenu propisa i praksu državnih tijela; da u pogledu ugovaranja usluga organiziranog prijevoza ne propisuju i ne stimuliraju obvezu ugovaranja najjeftnije ponude pod svaku cijenu i uz ugrozu života, već da propišu i stimuliraju ugovaranje ekonomski najpovoljnije ponude, što jest i mogućnost propisa u sferi javne nabave. Na taj način bi se osim cijene, uzimali i parametri koji se tiču kvalitete usluge prijevoza, koja se u konačnici odnosi na sigurnost prijevoza i života putnika.
Na taj način destimuliralo bi se ugovaranje usluga organiziranog prijevoza kod poduzeća koja ne pridaju puno važnosti sigurnosti putnika i kvaliteti vozača i koja sustavno ne ulažu u njihovu profesionalizaciju, kako bi se izbjegle tragedije poput ove; u kojoj je podsjećamo stradao jedan mladi život, gdje su brojni putnici teško povrijeđeni, svi podjednako traumatizirani, jer kada sjednete u autobus očekujete da će svi rizici mogućih nesreća u maksimalnoj mjeri biti uklonjeni: da je autobus ispravan, da je oprema uključivo i gume adekvatna zahvatima puta, i da je vozač, obučen, formalno, praksom i da je psihofizički u mogućnosti odvesti planiranu rutu od početne do zadnje točke. Ako stimuliramo profesionalizam na primjer u operacijskoj sali i u sudnici i zakonom strogom zabranjujemo svaki oblik amaterizma sa fatalnim posljedicama vrijeme je da iste standarde ponovno uspostavimo za sve druge profesije u Hrvatskoj, a u ovom slučaju profesije u sferi prijevoza.
Naravno da cijena bilo koje usluge pa tako i one prijevozničke mora biti usklađena sa uvjetima kupovne moći u zemlji no mora odražavati minimalne profesionalne standarde kao i standarde sigurnosti. Iz razloga „žmirenja“ na sve veću pojavu rada na crno i „poduzetništva na privremeno i povremenu“ uz bilo koju cijenu, mi sve više „žmirimo“ na ostale vrijednosti koje barem deklarativno krase naše društvo, vrijednosti profesionalizma, vrijednosti pružanja kvalitete za plaćeni novac, uvažavanja zdravlja ljudi i u konačnici ljudskih života. Isključivi govor o najnižoj cijeni uzima danak najviše na polju profesionalizma i kvalitete pružanja usluga, i sigurnosti, da nema europskih direktiva o maksimalnom trajanju vožnje vozača i tahografa, pitanje je koliko bi tek onda vozači vozili i u kakvom stanju.
Predsjednik Sindikata prometa i veza Hrvatske
SSSH-a
StjepanLisičak
(099/702-4878)